Pro média

zpět na eDO v médiích

Jan Hlousek: Současná situace vytváří prostor k zamyšlení nad zásadními rozhodnutími, která jsou často spojená s dlouhodobým investováním

31. 3. 2020
31. března 2020
Profi Poradenství & Finance
Twitter logo Facebook logo LinkedIn logo Ikona Tisk

“Za penězi a majetkem jsou často ukryta hluboká osobní témata, která se promítnou i do obchodního vztahu a poradce je musí citlivě brát v potaz. Poradce tak na sebe přebírá nemalou zodpovědnost, na kterou musí být osobnostně připraven.” Jan Hlousek v rozhovoru měsíce o aktuálním dění na trhu a směrování finanční skupiny eDO.

Slyšel jsem, že se vám na trhu říká “pan eDO”. Je to pravda? 
Tak s trochou nadsázky to vlastně není daleko od pravdy, spolu s rodinou je eDO středobodem mého současného života a myslím, že trh to vnímá. 

Máte nějaký vzor?
Dnes už konkrétní vzory nemám. Obecně mě inspirují lidé, kteří investují sami sebe do smysluplné věci a zisk není jejich prvotní motivací, spíše jakýsi automatický vedlejší produkt. 

Jak vlastně vzniklo eDO?
Celé to umožnila moje původní obchodní skupina, která se po mnoha letech odhodlala k zásadnímu kroku, a sice ke změně zázemí a servisující společnosti. Ze své tehdejší pozice jsem měl možnost tuto skupinu ovlivnit a nasměrovat ji řekněme správným směrem. Tato původní entita tvoří i dnes obchodní duši eDO, byť se k ní postupně připojila celá řada dalších skupin i jednotlivců, z mnoha firem na trhu. Důležité je podotknout, že nutnost změny nebyla vyvolána důvody ekonomickými, ale především ideologickými. 
Zjednodušeně řečeno byly na stole dvě varianty. První byla spojit síly s jinou velkou společností, která by teoreticky dokázala obsáhnout několika set člennou obchodní skupinu a byla by kompatibilní ve firemní kultuře a obchodním modelu. Záhy se však ukázalo, že jasná tendence mezi klíčovými lidmi byla jít do vlastní společnosti, tedy do druhé varianty a nadesignovat si všechno po svém. 
Po mnoha měsíčním tvořivém procesu tak na jaře 2018 vznikla eDO finance, a.s. 
Dnes to není už jenom o ní, během posledního roku se eDO rozvinulo směrem k fungování finanční skupiny, eDO Group. 

Jak se eDO vyvíjí? 
S odstupem času si troufnu říct, že eDO mělo od začátku štěstí na lidi. Ať už v podobě klíčových strukturálních ředitelů a manažerů, nebo “osazenstva” na centrále společnosti. Díky tomu nám hned ze startu důvěřovala většina obchodních partnerů a institucí. Bylo zkrátka snazší etablovat se na trhu. 
V eDO je dostatek energie na to, vystoupit z uniformity naší branže. Stěžejní myšlenkou na počátku bylo nestát se jen další zprostředkovatelskou společností v řadě, ale mít odvahu přinést trhu něco nového.
Počátky měly nádech až startupové atmosféry, byť se 400 obchodníky je to úsměvné pojmenování. Optikou roku 2020 považuji eDO za procesně dotaženou, středně velkou společnost, se zkušeným ansámblem ve vedení a vysoce kvalifikovanou obchodní síti, kterou jen tak něco nerozhází. Je mezi nimi celá řada inspirativních podnikatelů, kteří hrají důležitou roli vzorů pro nově zapojované partnery. Díky tomu všemu je eDO odsouzeno k úspěšné cestě.
Máme ambici patřit mezi největší zprostředkovatelské společnosti moderního typu a aktivně promlouvat do toho, jak se bude trh dále vyvíjet. Jsme však připraveni i na to, že to bude step by step a vezme to nějakou dobu. 
Kromě jiného za sebou máme také důkladnou, mnohaměsíční kontrolu ČNB s potvrzením, že máme v pořádku všechny klíčové procesy.

Je eDO v něčem unikátní? V čem se liší od konkurence?
Odpovím od lesa. Riziko dnešní doby je mít jen skupinu odbavovatelů. V posledních letech je tento fenomén nejlépe vidět v oblasti hypoték, kde se z řady poradců stali specialisté na sekání úvěrů s pojistkou a tím to pro ně u klienta končí. Kdysi dávno to byla stavebka, pak životky. Samozřejmě i my v eDO máme špičkové specialisty se zaměřením na konkrétní segment, třeba právě na zmiňované úvěry v napojení na reality, nebo specialisty na neživotní pojištění. Je to vysoce efektivní model a jsme za takové poradce rádi. Ovšem z pohledu filosofie směřování celé eDO skupiny se u specializace nemůžeme zastavit. Když je poradce jen zprostředkovatel – je nahraditelnou službou. 
Cílovou stanicí je proto správa majetku. Poradce, a tím logicky i společnost, jejíž barvy hájí, v tu chvíli není jen služba, ale důvěrný obchodní partner, který klientovi dlouhodobě garantuje řešení v komplexním rozsahu, od ochrany zdraví a majetku až po tvorbu aktiv. Takový obchodní model stojí na seniorních, hodnotově vyzrálých lidech, kteří se umí s klienty bavit o penězích. Za penězi a majetkem jsou často ukryta hluboká osobní témata, která se promítnou i do obchodního vztahu a poradce je musí citlivě brát v potaz. Poradce tak na sebe přebírá nemalou zodpovědnost, na kterou musí být osobnostně připraven. 

Ještě k té druhé otázce. Od začátku jsme věděli, že v naší branži jsou stěžejní tři pilíře: hodnotový systém firmy a podnikatelské prostředí, úroveň poskytované služby a IT. Rozvíjíme všechny, ovšem od ostatních se lišíme především unikátním pohledem na obchodní komunitu v rámci skupiny eDO. Nejdeme cestou distribuce postavené na následnictví a motivaci, tolik typickou pro velké MLM (o tom za roky v předchozím systému něco vím). Nefungujeme ani poolovým stylem dělej si to jak chceš, hlavně to dělej přes nás. 

Podnikatelská komunita v eDO si klade za cíl rozvíjet lidský potenciál jak na úrovni obchodní, tak osobnostní a jde napříč všemi obchodními modely. Je postavena na transparentním sdílení obchodních nástrojů, zkušeností a metodik, v případě nutnosti dává i mantinely. I ten nejseniornější člověk chce někam patřit, byť do jisté míry v dobrovolném módu, kdy mu nikdo nebude říkat, co přesně má dělat a hlavně kolik toho má dělat. Chce mít možnost se rozvíjet. Tohle celé může fungovat jen za významného zapojení jednotlivých strukturálních ředitelů  a majitelů firem v kooperaci s centrálou eDO finance. 

A není to běh na dlouhou trať?
Z krátkodobého hlediska by bylo možná výhodnější udělat z eDO jenom providera služeb, nabídnout systém, jednocifernou marži a je to. Samozřejmě velmi stojíme o obchodní skupiny, které jsou z velké části autonomní, ale chceme jim v rámci partnerství nabídnout víc. Oběma stranám to musí dávat hlubší a dlouhodobější smysl. Hodnotově bych měl pocit, že jsem zradil původní myšlenku a to nechci. Cesta je možná delší, ale je z ní lepší pocit. Mnoho poradců a skupin se prostě po cestě někde zaseklo, stagnují, je z nich stojatá voda. Naším úkolem je z nich udělat zase tekoucí horskou říčku a rozkmitat v jejich skupině dynamiku. 

Jak hodnotíte finanční trh v Česku? 
Začínal jsem na konci roku 2003 a od té doby cítím významný skok v informovanosti. Zároveň jsou lidi rozhodnější a umí jednodušeji vyjádřit nezájem, protože je obecná přesycenost vším. A taky se klienti rozhodují více pocitově než dříve. Prostě se nám nezdáš, tak nashle. 

Co říkáte na aktuální situaci? 
Velká divočina. Už dlouhou dobu se predikovalo, že musí přijít krize. Jen nikdo netušil, z jakého směru.  Půjčím si jednu krásnou starou pravdu: „Bůh nám neukazuje karty, se kterými hraje“. 
Ještě v únoru jsem sám pro sebe tu situaci zlehčoval, že to je někde daleko v Číně, pak v kontaktní Itálii, kde to podcenili atd., že je to jenom taková rýmečka populace. Viděno dnešním pohledem je to velice závažné téma. Přirovnal bych ho spíš k zápalu plic lidstva. Mezi lidmi je cítit strach a bezmoc a to jsme v prvních týdnech. Média tomu samozřejmě nepřispívají, protože strach distribuují. To zajímavé na tom je, že jsme teď všichni dostali dárek, byť jsme o něj nežádali, v podobě chráněného prostředí času. Jak s tím naložíme, je na nás. Všechno se na nějakou dobu zastavilo a my tak máme prostor se zamyslet, přehodnotit, pověnovat se, povídat si. Není kam utéct, ani večer do hospody. Jedno je jisté, stav po pandemii nebude už nikdy stejný jako před ní, minimálně u nás v Evropě. Dost možná si každý z nás bude o něco víc vážit života a méně tíhnout k obvyklému konzumnímu vzorci chování copak si koupím dneska.    
Pro finanční trh vidím v současné situaci příležitost v tom, že si lidé doma promyslí zásadní rozhodnutí, spojená často s dlouhodobým investováním.

A co se stane na trhu?
Nemám křišťálovou kouli a ani nejsem analytik. Jasně se ukázala nezdravá závislost a vzájemné propojení, například Evropy a Asie. Sledovat teď trhy je chvílemi větší nervák než thriller v kině. Taky to však znamená, že jsou na akciových trzích výprodeje a při dodržení dlouhodobého investičního horizontu to může být pro klienty velice zajímavé. 
Pro eDO je příliš brzy něco vyhodnocovat. Určitě je ta nejlepší doba být dobrý hospodář a rozumně hlídat náklady, ale zároveň hledat nové způsoby, jak být odvážný a proaktivní. Proto se věnujeme i projektům, které žijí tak trochu svým životem a vždy nekorelují s tím, jak se chová trh. 
Z pohledu kontinuity naší práce v této době vyhrává ten, kdo sjednává na dálku – bezpodpisově nebo komplet online. Je to cesta, kterou se dlouhodobě vydáváme a okolnosti nám to jen celé zrychlily. 

Jak bude finanční poradenství vypadat za pět nebo deset let?
Budou růst nároky klientů jak na službu samotnou, tak na zástupce služby (poradce). 
Trh bude podle mě pořád umožňovat soužití celé řady obchodních modelů. Samozřejmě skrze technologický progres na některé formáty služeb nebude už vůbec potřeba obchodníka/poradce, ale vyřeší to appka nebo jiná platforma. Některé služby převezmou komplet roboti. 
Těžiště správy majetku však zůstane rozhodně ve face-to-face službě. 

Jaký je podle vás nejvíc crazy scénář, který trh čeká?
Uff, velká spekulace, ale dobře. V rámci fantazie vidím dvě možnosti. Buď se za pár týdnů vše dá do normálu a zůstane mezi lidmi jen jizva. Ta druhá možnost je, že tohle je jen předkolo a takových krizí nás v dalších letech čeká víc. 
Zdravost systému, včetně toho finančního, bude jistě jedním z témat. 

Jaký je teď váš vztah k eDO? 
Aktuálně probíhá můj akcionářský vstup do společnosti, zároveň se mnou vstupuje i druhý společník. Jinak etapa eDO pro mě představuje radostné a tvořivé období, které je zároveň hodně náročné. Nejde to dělat jinak než na 100 %, tlak a očekávání jsou velká. 

Historii se společností OVB Allfinanz máte vyřešenou?
Je to pro mě uzavřená kapitola. Tato životní etapa trvala nakonec hodně let, dost mi dala, něco vzala, pomohla mi uvědomit si, co v životě chci a co naopak nechci. 
Od jisté chvíle už jsem s její firemní kulturou a filosofií nebyl kompatibilní a proto se naše cesty rozešly. Přesto se domnívám, že pro OVB stále bude na našem trhu místo, především z důvodu jednoduchosti a opakovatelnosti obchodního modelu, ryzího MLM. Každé zboží má svého kupce.

Jak děláte ve svém životě velká rozhodnutí?
Dobrá otázka… O tom bychom mohli mluvit asi hodně dlouho. Když to hodně zkrátím, tak zásadní rozhodnutí dělám pocitově přes srdce. Racio mi jen kontroluje, zda jsem někam neuletěl. Obecně se snažím uvažovat v co nejširším kontextu. Beru v potaz názory lidí, kterých si vážím, ale na konci se rozhodnu vždy za sebe. Za každým velkým rozhodnutím se snažím hledat nějaký spirituální význam.  

Umíte říct něco víc k hodnotám eDO skupiny?
Velkou výzvou je propojit materialistické finanční služby se srdečností, která je nezbytná proto, abychom si s lidmi rozuměli a vzájemně se pochopili. 
Starý model byl postaven na výkonu, cílem bylo vymačkat sebe i okolí a pak se odměnit. Nový model je o smyslu. Uhoněný vynervený podnikatel už dnes netáhne. Svět fandí tomu, kdo šíří klid, má v rovnováze práci, rodinu, zdraví, má zdravý vztah k penězům a roste osobnostně. 
Ještě bych vypíchnul osobní poctivost – k tomu snad nemusím nic dodávat.

Jaká je blízká budoucnost eDO?
Strategie je rozvíjet dál to, v čem jsme silní a dále to propojovat s novými technologiemi a přístupy. Hlavně nové technologie jsou u nás velké téma, máme na to vytvořený dobrý tým. V tomto roce budeme spouštět několik projektů, na kterých jsme v poslední době intenzivně pracovali. Osobně se mi na tom nejvíce líbí ten lidský kapitál, který stojí v pozadí všech těchto projektů, zkušení odborníci na hardware, software, technologie, nemovitosti a další. Je pro mě inspirující s nimi trávit čas a postupně do všech těchto oblastí pronikat. Vidíme v nich v eDO velkou budoucnost právě v tom, že je to jistá alternativa ke standardnímu trhu. 

Jakým výzvám budete čelit v nejbližší době?
Je na čase eDO více ukazovat a promlouvat do toho, co se na trhu děje.
 

Zdroj: Časopis Profi Poradenství & Finance (3/2020)