zpět na výpis článků

Jak vybrat správný finanční produkt?

30. 4. 2020
30. dubna 2020
Vzdělávání
Vojtěch Hebnar
Jak vybrat správný finanční produkt?
Twitter logo Facebook logo LinkedIn logo Ikona Tisk

„Jak vybrat ten nejlepší finanční produkt?“ S touto otázkou se dříve či později potýká každý. Na trhu je jich nespočet a každý má odlišné parametry. Jak se v nich má tedy obyčejný člověk vyznat? Stálo by mnoho času a energie vše nastudovat, naštěstí zde máme finanční poradce, kteří mají přehled o finančních společnostech i jejich produktech a umí „ušít“ klientovi portfolio na míru. I když ne vždy byla tato služba oblíbená.

Jedno správné řešení

Při práci s portfolii finančních produktů lze občas vysledovat trendy v řešeních, které byly v danou dobu u některých poradců v oblibě. Jedním z takových byla kombinace tisícikoruny na „spoření“ v investičním životním pojištění s minimálním krytím a úrazovkou s trvalými následky a denním odškodným úrazu. S rodinným statutem, zadlužením či rizikovostí zaměstnání si nikdo hlavu nelámal. Stejné nastavení tak měl jak mladý dělník ve fabrice bydlící u rodičů, tak i účetní s hypotékou a třemi dětmi. Zrovna u dětí pak byly velmi oblíbeným připojištěním hospitalizace za tisíce denně, protože to byl prý jediný způsob, jak z pojištění někdy „dostat“ nějaké peníze. Opět se nijak nerozlišovalo mezi věkem, koníčky či zdravotními dispozicemi jednotlivých dětí nebo vůbec smyslem, k čemu takové pojištění má vlastně sloužit. Ne, takto výstup práce profesionála opravdu vypadat nemá.

Stupňující se regulace

Reakcí na praxi uplynulé dekády byla zpřísňující se legislativa a velké množství podmínek a nových povinností, které se sjednáváním finančních produktů souvisejí. Od nároků na samotné finanční poradce v podobě minimálního vzdělání či pravidelné testování, přes nutnost archivace hovorů s klienty až po desítky stránek formulářů, sdělení a nejrůznějších upozornění, které se ke každému, byť sebejednoduššímu produktu vážou.

Na začátku i na konci celého procesu, byť jakkoliv komplikovaného, je ale stále to stejné – klient a jeho požadavek. Je úkolem správně fungující servisní organizace, aby poradcům pomohla se v záplavě regulace a specificích jednotlivých produktů vyznat a umožnit jim tak soustředit se na to nejdůležitější. Na klienty a jejich potřeby.

Podpora jako základ kvalitní práce

Vyznat se v nabídce všech produktů a jejich podmínek, navíc napříč různými oblastmi od spotřebitelských úvěrů přes hypotéky, investice a spoření až po pojištění, je takřka nadlidský úkol. Tak jako prakticky v jakékoliv lidské činnosti, mají i zde největší cenu informace. V dnešním věku aplikací, srovnávačů a kalkulátorů různé úrovně je zásadní, kdo a jak s jejich vstupy a výstupy právě v podobě informací umí pracovat.

Díky online přístupu k datům z bank tak hypoteční kalkulačka může mít nejen přehled o sazbách a podmínkách, za kterých na ně lze dosáhnout, ale i třeba výpočtu bonity, což se hodí především u OSVČ, příjmech z nájmu nebo spolužadatelů. Užitečný je pro získání celkové představy i přehled kompletního rozpadu splátek po jednotlivých měsících, a to včetně jistin a úroků.

Srovnávače pojištění dnes dokážou nejen modelovat, ale i připravovat smluvní dokumentaci, takže již není nutné vypisovat zadané údaje opakovaně.

Pravidelný informační servis o dění na finančních trzích je nutnou podmínkou pro poskytování kvalitních služeb a obejít by se bez něj neměl žádný finanční poradce.

Toto vše a ještě mnohem více by měli mít profesionálové k dispozici, aby při své práci s klienty mohli na základě získaných dat vybrat vždy to nejlepší řešení. A o to by mělo jít ve výsledku především.